Sovint, observant les entrades dels meus blogs, em plantejo perquè apareixen tantes imatges i entrades, d'artistes consagrats, fins i tot, alguns dels que molts revolucionaris considerarien, representants de l’art més comercial i burgés.
Algú podria pensar
que això és deu a la meva formació acadèmica, o a la funció pedagògica que fins
ara, ha tingut aquest blog –la d’ajudar als nois de segon de batxillerat a
superar la Selectivitat-, probablement totes dues coses siguin certes, però em
semblen explicacions insuficients.
Avui, des d'aquestes pàgines voldria introduir uns elements de reflexió, disquisicions personals - i no tant- sobre el que és l’art i la seva funció.
Diguem-ho d’entrada
i sense dubtes, penso que l’art és una de les eines revolucionàries més importants
que tenim al nostre abast. Aquest caràcter alliberador del quefer artístic
s'associa en primera instància amb les possibilitats que ofereix per potenciar
la individualitat, l'ego, enfront de l’embrotiment castrador que des del poder
s'imposa a les masses, l'artista labora orientant-se a la seva rebel·lió i alliberament
personal.
Però alhora, l'anarquisme de matís més social, des de Proudhon i Kropotkin al segle XIX fins a Rudolf Rocker i els artistes agitadors del segle XX, insisteixen a lligar les possibilitats llibertàries de l'art al seu paper d'experiència essencial per a l'imaginari i l'accionar col·lectiu. En aquest sentit, Kropotkin i els pre-rafaelites anglesos veien en les catedrals medievals - per exemple- una prefiguració del que podria arribar a ser la creació col·lectiva alliberada.
Però, anem a aprofundir una mica més:
Una de les dificultats més importants que ens trobarem al llarg del present treball, és la de definir què és l’art. De fet al llarg dels segles s’han produït un munt de definicions sobre els que és l’art, però encara, no n’hi ha cap que sigui acceptada per la totalitat dels estudiosos o especialistes.
D’ aquestes definicions podem veure algunes, aquelles que m’han semblat més interessants:
"Art és aquell acte o facultat mitjançant la qual, valent-se de la matèria, la imatge o el so, expressa o imita l'home al material -la Natura - o l'immaterial - l'abstracte -.
Art és un estat o capacitat per fer alguna cosa d'acord amb uns preceptes, procediments o models (habilitat o tècnica).
Art és l' intent de l'home d'expressar unes vivències interiors i de voler comunicar-les.
És una de les institucions socials primàries, que tracta de respondre simbòlicament a l'enigma de la vida, de la mateixa manera que ho fa la religió en l'espiritual, l'home persegueix constantment aquesta indagació en el seu desig de calmar la por de la mort que sempre li afligeix.
L'art és com un excés d'energia física i mental, que s'expressa lliure i sense traves, i que existeix perquè sí, és el resultat d'una espècie de "cucs" que impel·leixen l'home a crear sense cap raó explicable i sense poder evitar-ho.
Percepció, conceptualització i desig, no són activitats independents, tot el contrari. Per això el món exterior, en si mateix, romangui incognoscible. Com a molt, les nostres hipòtesis sobre el món són senzillament aproximacions, quan no simples ficcions o invencions.
No és casualitat la crítica que tants anarquistes han fet del culte de la "genialitat artística", que en el món modern es basa en l' individualisme possessiu burgès, que transforma l'art, la seva pràctica i els seus productes en mercaderies taxables i vendibles. En aquest culte s'expressa dogmatizació del gust, limitació per al desenvolupament de noves formes d'art i l'anul·lació de possibilitats de creació per a la col·lectivitat i l'individu.
Però alhora, l'anarquisme de matís més social, des de Proudhon i Kropotkin al segle XIX fins a Rudolf Rocker i els artistes agitadors del segle XX, insisteixen a lligar les possibilitats llibertàries de l'art al seu paper d'experiència essencial per a l'imaginari i l'accionar col·lectiu. En aquest sentit, Kropotkin i els pre-rafaelites anglesos veien en les catedrals medievals - per exemple- una prefiguració del que podria arribar a ser la creació col·lectiva alliberada.
Però, anem a aprofundir una mica més:
Una de les dificultats més importants que ens trobarem al llarg del present treball, és la de definir què és l’art. De fet al llarg dels segles s’han produït un munt de definicions sobre els que és l’art, però encara, no n’hi ha cap que sigui acceptada per la totalitat dels estudiosos o especialistes.
D’ aquestes definicions podem veure algunes, aquelles que m’han semblat més interessants:
"Art és aquell acte o facultat mitjançant la qual, valent-se de la matèria, la imatge o el so, expressa o imita l'home al material -la Natura - o l'immaterial - l'abstracte -.
Art és un estat o capacitat per fer alguna cosa d'acord amb uns preceptes, procediments o models (habilitat o tècnica).
Art és l' intent de l'home d'expressar unes vivències interiors i de voler comunicar-les.
És una de les institucions socials primàries, que tracta de respondre simbòlicament a l'enigma de la vida, de la mateixa manera que ho fa la religió en l'espiritual, l'home persegueix constantment aquesta indagació en el seu desig de calmar la por de la mort que sempre li afligeix.
L'art és com un excés d'energia física i mental, que s'expressa lliure i sense traves, i que existeix perquè sí, és el resultat d'una espècie de "cucs" que impel·leixen l'home a crear sense cap raó explicable i sense poder evitar-ho.
L'art
és alhora creació i joc. Dels dos, el segon és realment important, ja que en
l'espontaneïtat resideix l'esperit de l'art”.
I evidentment, no podríem oblidar la de E.H. Gombrich que ens diu:
I evidentment, no podríem oblidar la de E.H. Gombrich que ens diu:
"No hi ha, realment, Art. Només hi ha artistes. Aquests eren en altres temps homes que agafaven terra acolorida i dibuixaven toscament les formes d'un bisó sobre les parets d'una cova, avui, compren els seus colors i tracen cartells per les estacions del metro. Entre uns i altres, han fet moltes coses els artistes. No hi ha cap mal anomenat art a totes aquestes activitats, mentre tinguem en compte que aquesta paraula pot significar moltes coses diferents, en èpoques i llocs diversos, i mentre advertim que l'Art, escrita la paraula amb A majúscula, no existeix, ja que l'Art amb A majúscula té per essència de ser un fantasma i un ídol. Podeu aclaparar a un artista dient-li que el que acaba de fer potser sigui molt bo a la seva manera, només que no és Art. I podeu omplir de confusió a algú que atresore quadres, assegurant-li que el que li va agradar en ells no va ser precisament Art, sinó alguna cosa diferent. en veritat, no crec que hi hagi cap motiu il·lícit entre els que puguin fer que agradi una escultura o un quadre. a algú li pot complaure un paisatge perquè l'associa a la imatge de casa, o un retrat perquè li recorda a un amic. No hi ha perjudici en això.
Tots nosaltres, quan veiem un quadre, ens posem a recordar mil coses que influeixen sobre els nostres gustos i aversions. Com a aquests records ens ajudin a gaudir del que veiem, no tenim per què preocupar. Únicament quan un molest record ens obsessiona, quan instintivament ens apartem d'una esplèndida representació d'un paisatge alpí perquè avorrim l'esport d'escalar, és quan hem de sondejar-nos per trobar el motiu de la nostra repugnància, que ens priva d'un plaer que, d'una altra manera, hauríem experimentat. "
Tots nosaltres, quan veiem un quadre, ens posem a recordar mil coses que influeixen sobre els nostres gustos i aversions. Com a aquests records ens ajudin a gaudir del que veiem, no tenim per què preocupar. Únicament quan un molest record ens obsessiona, quan instintivament ens apartem d'una esplèndida representació d'un paisatge alpí perquè avorrim l'esport d'escalar, és quan hem de sondejar-nos per trobar el motiu de la nostra repugnància, que ens priva d'un plaer que, d'una altra manera, hauríem experimentat. "
El
que resulta evident és que tota obra
d’art és el resultat de
la creativitat d’un
personatge al que anomenem artista i que,
quan les necessitats
físiques estan cobertes i quan les necessitats psicològiques de pertinença
i de respecte són
garantides, aleshores s’obre
davant l’individu l’aventura personal de
la creativitat. Però llavors,
que vol dir crear?.
Crear per l’home
vol dir compondre una relació nova amb
elements preexistents, la tela i els
colors, les pedres i l’edifici, el bloc de marbre i l’escultura,
el llenguatge i l’escriptura, etc.
Fixem-nos, en
darrera instància crear
consisteix en connectar
estructures mentals (la de l’artista i la de
l’espectador), quan aquesta connexió s’expressa en una forma
determinada, i aquesta forma,
produeix commoció a l’espectador,
en diem art; però quan aquesta connexió s’expressa en un llenguatge simbòlic i produeix coneixements, en
diem ciència. Entre
l’art i la
ciència s’estableix una relació
dialèctica, de manera
que en cada cultura,
o civilització hi ha una determinada ciència
i li correspon un determinat
art, llavors parlem
de paradigma científic i
d’estil artístic. L’art
va davant en
quan a la formulació de nous temes, mentre
que la ciència proveeix dels instruments necessaris per a descobrir
realitats desconegudes.
En
els grans moments creatius de la humanitat, ciència i
art no han
estat separats, sinó
que s’han produït
simultàniament, com correspon
a dos aspectes complementaris nascuts
d’un mateix i únic impuls. Poesia i pintura, teoria i
experiment són trams de la mateixa
via, cercant la Unitat en la diversitat,
a traves de dos contextos aparentment dissociats que és fonen en una nova síntesi. L’art compon
entitats artificials prèviament inexistents; combinant
eixos materials capaços d’intensificar l’experiència i de provocar emocions en profunditat. Així dons,
quin serà l’objectiu de l’artista:
competir amb la Natura en la generació de formes i fenòmens.
La força indesxifrable.
En
l'Odissea, quan el bard d'Itaca Femio, tracta d'exposar l'essencial naturalesa
de la seva paraula diu: "el déu ha introduït en el meu cor els seus
dictats i crec que el meu cant és el del meu déu". D'aquesta manera ja,
Homer es fa ressò del misteri que des de sempre ha envoltat el fons últim de la
creativitat artística, obrint un interrogant que gairebé tres mil anys després,
no ha aconseguit tancar cap explicació científica. ¿On rau la deu original del
qual flueix la creativitat?. Al llarg dels segles s'han anat donant diferents
noms a aquesta font déu, el dimoni, l'ànima del món, el somni, un determinat estigma
espiritual. Vells i nous postulats cíclicament assumits per l'home, en la
inútil temptativa de reflexionar sobre la procedència de la inspiració.
Hi
ha hagut també, que ha tractat de negar-ho d'arrel.
Com
a exemple el mateix Aristòtil, i després d' ell, el racionalisme o el empirisme
moderns, per a qui tot acte és fruit de l'experiència, el treball, el mètode,
l'organització, la capacitat de representació. Aquests són els components que
intervenen en l'acte artístic. Tots ells són visibles a la consciència.
Cap
és invisible o emana de plans ocults o ignots, no cal buscar cap tipus
d'elements que ultrapassin la raó. Aquesta és la concepció àmpliament
majoritària en la nostra societat.
I
no obstant això, l'actitud racionalista no resol la qüestió del perquè de la
peculiar sensibilitat del músic, del pintor, del poeta, de l'artista en
general, tampoc, la de les circumstàncies en què, a partir d'aquesta
sensibilitat, aflora la possibilitat de la creació. Ni resol el problema del
"estat diferent" que és propi de l'artista o, si més no, en el qual
es sumi transitòriament durant els moments d'inspiració.
Dues
grans interpretacions hipotètiques han anat abordant al llarg del temps aquest
"estat diferent", aquella que considera aquest estat com una situació
provisional, fruit d'una intervenció exterior que commociona l'home i l'empeny
a l'expressió artística, i aquella altra que el considera un tret permanent
que, encara que es manifesta ocasionalment, és un atribut inherent a certs
individus. A més, resulta evident que en els grans genis, en els grans artistes
dels Leonardo, Rafael, Miguel Ángel, Picasso, Mozart, Beethoven, Wagner,
Goethe, Novalis i tants altres, dues hipòtesis semblen conviure.
Les
idees d'un "estat diferent" innat, o provocat semblen remetre'ns a la
idea d'una certa possessió, sigui per déu, pel diable, pel "ànima
mundi", o per les Muses, però de l'altra, la possessió de una naturalesa
distintiva i característica en els grans genis - com en els casos de Miquel
Àngel, Mozart i tants altres, que eren nens prodigi -, d'un estigma determinat,
d'una configuració anímica especial, ens indiquen que posseïen un estat propici
per a la creació .
La
identificació de la inspiració artística com un "estat de possessió"
es correspon amb el que podríem anomenar un pensament mític, que queda perfectament expressat en aquella frase de Ramon Panikkar: "Al principi i
al final era el Mite, ja que el Mite és la Realitat ". Aquest plantejament
el trobem, tant en l'èpica antiga "Poema de Gilgamesh", "Rig
Veda", com en les tradicions clàssiques greco-llatines, la
"Odissea", "Teogonia", "Eneida", així com en la
judeocristiana , els llibres dels profetes, el Nou Testament.
Aquest
pensament mític sosté que l'entrada de l'artista al "estat diferent"
o de "deliri", es deu a la intervenció de potències exteriors, sovint
identificades com les Muses, convertint-se en una mena de "medium"
entre homes i déus, atès que, penetrat pel déu, l'artista, a través de mitjans
aliens a la racionalitat, i fins i tot involuntàriament, feu l'obra una mena de
caixa de ressonància, per la qual la força divina s'expandeix cap als altres
homes. La intervenció del déu commociona l'artista i l'incita a un determinat
tipus de creació que pot arribar a provocar en els altres homes, una commoció
no menor.
Extraordinària obra de Sorolla, títol: "Y luego dicen que el pescado es caro".
De
fet, el judici que ens mereix una obra d'art, no està estrictament vinculada a
criteris de "gust", ni de "veracitat", o de "imitació
de la natura", sinó en la seva capacitat de commocionar-nos, de absorbir-nos,
de causar en nosaltres un estat semblant al que suposem es troba l'artista, en
el moment de la inspiració, o de la possessió divina.
El
"estat de possessió" divina, o de la seva oposició simètrica
demoníaca, es troba a la base de les teories artístiques del neoplatonisme que
han influït poderosíssimament en l'art occidental, particularment en el
Renaixement, en el Romanticisme i en el nostre segle. Resulta summament il·lustrador
comprovar l'extraordinària vitalitat d'una interpretació d'arrel mítica encara
avui dia, tot i el pseudoracionalisme imperant en la nostra societat. Si, és
cert, varien els símbols: Apol·lo i les Muses desapareixen, per reaparèixer un
temps després, o són substituïts per l'Ànima del Món, l'Harmonia Còsmica,
l'Esperit de la Natura, la Nit o els Angeles, però en tots els casos, es recorre
a una instància que tot i no ser totalment aliena a la consciència humana,
tampoc forma part enterament d'ella. Així, el permanent misteri que ha envoltat
l'essència del fenomen artístic, ha significat un dels més rotunds desmentits a
la creença que la nostra desenvolupada civilització hagi aconseguit que el
Mythos sigui desplaçat, definitivament, pel Logos, en altres paraules, mentre
romangui el misteri de la creativitat artística, l'home modern no aconseguirà
assolir una absoluta explicació de si mateix.
Hi
caben encara altres interpretacions, per exemple la que el déu no actua des de
fora, sinó que es troba interioritzat en l'home. L'universal està constantment
present en la individualitat humana, la qual, tot i que l'activitat racional li
fomenti la il·lusió de mantenir una independència en el si del món, depèn
sempre d'aquella presència. Segons aquesta hipòtesi, la potencialitat divina de
l'ésser humà resideix, no en la intervenció exterior d'una força
"numinosa", sinó en què l'home, per dir-ho així, no és únicament
home: és natura, és món, i si es vol utilitzar el llenguatge simbòlic de la
mitologia, és déu.
La
revolució renaixentista-romàntica s'instaura a més una altra possibilitat. En
ella, la peculiaritat del "estat diferent", seria conseqüència d'una
particular i privilegiada mirada al fons universal que batega en el més profund
de l'home. L'artista continuaria sent un mèdium, però ara, ja no entre déu i
els homes, sinó entre l'universal - obert i infinit - i la singularitat -
limitat i finit -. D'acord amb aquesta hipòtesi, la inspiració s'identificaria
amb el moment - no necessàriament temporal- en què l'exerceix aquesta funció
mediadora, i l'artista, com aquell home capaç d'albirar el que roman invisible
a les mirades del comú dels mortals, tancades en els estrets marges de la
racionalitat. A la idea de "estat de possessió" la substitueix la de
"possessió d'un estat" i l'artista adquireix una condició, que li
permet intuir l'universal. Si tots els homes són potencialment divins,
únicament l'artista, arriba a reconèixer, en determinats moments, aquesta
potencialitat, aquest vincle transindividual. Al geni-artista de la tradició
renaixentista-romàntica convergiran doncs, la participació de forces
inescrutables i incontrolables -l'universal- i la idea de l'artista creador com
"alter-deus". Tant en un sentit, com en l'altre, la ineludible
presència de la inspiració com l '"estat diferent" en què l'artista
es sumi en plans supranacionals i sobrehumans. No hauríem de caure en l'error
de considerar aquesta concepció com "irracionalista", ja que en ella
no hi ha anul·lació de la racionalitat, sinó un eixamplament dels horitzons
d'aquesta.
Vegem,
l'home, tots els homes, viatgen al llarg de la seva vida, a través de diversos
estrats de la consciència i, tot i que normalment només els més superficials i
individualitzats li són perceptibles, no per això els més ocults li són menys
determinants, com han demostrat els estudis de la psicoanàlisi i de la
psicologia transpersonal. Al costat d'una consciència de vigília, hi ha una
consciència onírica, al costat d'una diürna, racional, deductiva i lògica, hi
ha una altra nocturna, fantasiosa, intuïtiva i imaginativa, al costat d'una
consciència individual hi ha una altra de còsmica. I unes i altres es aguaiten,
es combaten i es suporten mútuament, tot i que l'home, en la seva tasca
quotidiana el desconegui. La inspiració artística seria com submergir-se en un
tipus diferent de coneixements, l'accés a aquells estrats de la consciència que
resulten vedats al que habitual i restrictivament anomenem coneixement
racional. En el pensament renaixentista-romàntic, s'atorga a l'art la
possibilitat d'establir connexions entre la consciència vigilant / individual i
la consciència còsmica, o amb l'inconscient.
Quan
el gran poeta romàntic Holderlin escriu que "l'home és un déu quan
somia", resumeix perfectament aquesta pluridimensionalitat de la
consciència i el poder que es concedeix a l'acte artístic de travessar aquests
diversos estats. En viatjar per l'univers sense lleis de la son, s'acosta en
major mesura a les lleis de l'univers, que no quan està sotmès a la coerció de
la consciència vigilant.
Tant
la consciència còsmica, com l'inconscient, són comparats per nombrosos
pensadors, filòsofs, artistes, com Schopenhauer, a un "artista
ocult". Sota aquesta nova perspectiva, la inspiració revelaria l'home, la
realitat del seu "artista ocult", possibilitant la visió del obert,
de l'universal. Per això les "sensacions", les "emocions",
les "intuïcions" i les formes sense forma captades per l'artista en
l'instant de la inspiració, aboquen damunt ell una dimensió universalitzadora,
el que era concret, particular, es torna general , col · lectiu.
No
obstant això, perquè el quadre pugui ser pintat, l'escultura realitzada, o la
simfonia composta, cal, en primer lloc que el "artista ocult" sigui
descobert, i en segon, que les formes sense forma percebudes en la inspiració,
siguin cisellades. Però d'acord amb la inapel·lable llei universal, el que està
ocult es resisteix a ser descobert i el que no té forma es resisteix a ser
modelat. La inspiració no comporta directament a la creació artística, sinó que
tan sols ofereix la possibilitat. Fins i tot podria dir-se que obre i tanca al
mateix temps aquesta possibilitat, ja que aquell que accedeix al seu
"artista ocult" pot fascinar - o horroritzar- davant el que ha
intuït, però a més, pot quedar immobilitzat davant això, reduït al silenci. Per
no romandre atrapat, l'artista ha de sortir victoriós de la lluita que mantenen
"els seus" consciències. Per poder expressar el intuït en la
inspiració, mitjançant una obra d'art, el diürn s'ha d'imposar al nocturn,
l'individual al còsmic.
Actualment,
els últims avenços de la psicologia, així com els descobriments sobre el
funcionament del cervell, intenten aportar una mica de llum a la foscor que
envolta el fenomen creatiu. Segons sembla, tota activitat mental, inclosa la
suprema de la creativitat artística, sorgeix del cervell, encara que en aquest
punt, altres estudiosos com Ken Wilber, sostenen que les diferents parts i
òrgans de l'ésser humà, també participen en les activitats de la ment i de la
consciència, de manera que segons ell, pensem amb tot el cos. L'acte creatiu es
produeix en zones que romanen per sobre, o per sota, de la zona conscient.
Diguem subconscient, adormiment, son, èxtasi o revelació. En tots els casos es
tracta d'un retorn de la ment al indiferenciat, a tot allò que és anterior al
llenguatge -a tot llenguatge -, a la fluïdesa, al que s'anomena el Nagual en la
terminologia xamànica.
L'acte
creatiu neix del deixar-se penetrar, d'un abandonament voluntari i relaxat als
processos autònoms del cervell, i és únicament en aquest estat, més enllà de la
raó, en el qual les Muses poden acudir.
En ell, l'artista dirigeix la seva "altra mirada" - la de la imaginació -cap al profund mar de vagues interconnexions indefinides, on traspuen en caòtica dansa, "sensacions", "imatges mentals", fins i tot "al·lucinacions", produïdes per erràtiques sinapsis neuronals, allà la sensibilitat, la inspiració, permetran a l'artista descobrir connexions que fins llavors havien romàs ocultes.
En ell, l'artista dirigeix la seva "altra mirada" - la de la imaginació -cap al profund mar de vagues interconnexions indefinides, on traspuen en caòtica dansa, "sensacions", "imatges mentals", fins i tot "al·lucinacions", produïdes per erràtiques sinapsis neuronals, allà la sensibilitat, la inspiració, permetran a l'artista descobrir connexions que fins llavors havien romàs ocultes.
D'altra
banda, sembla que el cervell conté una sèrie de conjunts de ennagrames - unions
potencials de neurones, que es produeixen quan un determinat fenomen o
esdeveniment es repeteix reiteradament, o quan una determinada acció
impressiona fortament la nostra consciència- relacionats amb diversos temes com
la memòria, avaluació crítica, habilitat manual o tècnica interioritzades, etc.
De manera que quan l'artista es submergeix en l'estat "oníric" i
s'enfronta a aquest mar de components particulars que no podem precisar, és
capaç d'establir connexions allà on la raó no les descobriria mai, gràcies al
treball subterrani del coneixement tàcit sobre els circuits neuronals. Una cosa
molt semblant a quan en la llunyania veiem un rostre que ens és familiar, tot i
no poder distingir els trets específics, el conjunt ens porta a la memòria el
d'una persona en particular.
S'ha
dit, que el procés creatiu és una operació de descoberta i, també de rescat, ja
que el que ha estat percebut en la profunditat del seu ésser, s'ha de posar a
flotació, i el que ha estat conegut en una instantaneïtat atemporal, ha ser
convertit en una forma estable. En altres paraules, és un combat en el qual
allò que ha estat sentit com universal i fugaç, ha de ser intel·lectualment
capturat a la xarxa del conceptual i formal. No obstant això, tot i les
aparences, ambdós termes no són excloents, ni es neguen mútuament d'una manera
absoluta en cap dels moments del procés creador. Així, en el moment de la
inspiració, quan actua sobre l'artista poderosament el Mythos, l'artista no es
troba totalment desproveït de Logos, ni quan aquest reprèn l'hegemonia anul
completament la presència d'aquell. De la mateixa manera que en tot home actuen
i lluiten, en tensió dialèctica, els diferents plans de la seva consciència,
també l'artista manté - encara letàrgica- la racionalitat en la seva incursió
en aquella instància de les formes sense forma i, al seu torn, el record del
rostre del seu "artista ocult" segueix escrutant-lo quan, retornat a
la individual, pugna per construir la seva obra.
Per
això, una obra d'art, és en tots els casos - encara en aquells que expressen el
terrible- el triomf de la diurnitat, de l'ordre, encara que com totes les
coses, tinguin l'origen en aquell estat nocturn, informe i caòtic, de
l'universal.
L'art
és certament indesxifrable. Un estrany ídol que l'home ha generat per sentir
allò que no pot comprendre i perpetuar, allò del que no pot prescindir.
Al
llarg dels segles, aquest ídol no ha deixat de manifestar per recordar el que
de reiterativament incomprensible hi ha a la condició humana.
L'artista
no és l'home més sensible, atrapat en la cega adoració de l'ídol, sinó aquell
que, atret per ell, aconsegueix distanciar el suficient com per poder
expressar-se en el llenguatge que li sigui més propici: pintura, música,
poesia, arquitectura. L'artista, en certa manera, ha d'anar contra l'art,
contra la seva força incognoscible i anihiladora, per escapar cap a aquesta
diurnitat, aquest ordre, ja que en definitiva això és el que el constitueix en
artista.
Una càrrega policial a París.
Actualment,
l'artista no és "un petit déu", ni un neuròtic malaltís, ni tan sols
algú que juga amb els colors, o les paraules, avui l'artista no expressa les
sensacions que viu, ni viu directament el que expressa, potser en altres temps
fos així. Entre el cor i el cervell, entre el sentiment i la imatge deambula
per una jungla massa espessa, massa plena de tenebres estimulants i
inquietants, com per permetre la gràcia d'un déu, la debilitat d'un malalt o la
innocència d'un nen. Per a ell, la inspiració és únicament el desvetllament
sobtat de la selva, de les seves presències i dels seus riscos, d'un univers
sotjador de formes sense forma. És una consciència massa densa, massa
desproporcionada, massa inaprehensible: convida a gaudir del caos en la quietud
i el silenci, fins al punt que es pot dir que "el sentir obtura el camí
que condueix en expressar".
Únicament
assassinant la sensació pot produir l'obra d'art, en ella trobarem la imatge de
fixació i refredament que resulta d'allò que era mòbil i candent. Per exemple,
el que anomenem poesia amorosa és la cristal·lització de l'experiència amorosa,
però ja no és aquesta, o ho és únicament, com escena transfigurada pel poeta,
tot i que aquest, mitjançant tal transfiguració, renovi aquella experiència i
faci evocar en altres, intensitats en què es reconeix. Tampoc el que anomenem
poesia mística encarna fidelment la comunió que simula expressar. L'experiència
amorosa, la mística, o qualsevol altra, mai podran identificar-se amb cap obra
humana.
El
Logos, com a consciència i com a acció, no és l'adversari del Mythos, sinó la
seva altra cara, aquell que permet expressar-ho. Una cosa semblant pot dir-se
de la composició respecte a la inspiració. Aquesta sense aquella no és res:
l'estrèpit reduït a silenci, el poder encarnat en un instant que s'enfonsa en
el buit. Precisament el domini de la composició, la interiorització de les
habilitats tècniques, és el que promou la possibilitat que el indesxifrable
pugui ser xifrat.
L'obra
d'art, no és per tant, la consagració de l'instant, sinó la supervivència
davant l'instant. L'obra d'art només sorgeix de la corrupció d'aquella mirada
que s'ha dirigit temeràriament al fons abismal de l'existència. La víctima es
fa botxí per esdevenir víctima, l'informi, rescatat com a forma, retorna al
informe: aquest és el sacrifici de l'Art.
Si
com acostumen a indicar els diccionaris, la veu utopia designa una empresa
d'impossible realització, no hi ha dubte que la creació artística s'inscriu de
ple en l'esfera de l'utòpic. Una cosa o molt, s'escapa sempre; fuig de l'esforç
de l'artista, inabastable per a l'home i, per tant, aliè a la seva capacitat de
possessió. L'artista percep immediata i inconscientment que la matèria primera
que li aflueix i que ha modelar és inabastable. Ni tan sols és matèria: és un
corrent informe, caòtica que no emana de cap punt, o ho fa de tots els punts a
la vegada ... la sensació produïda per un acte d'amor, l'evocació d'un amic
perdut, l’impacta d'una tempesta o d'un mar cristal·lí, arrabassats per aquell
corrent, deixen de ser fragments determinats de l'existència, deixen de ser
singulars, per esdevenir universals desordenadament .
La
font originària queda vetllada -encara que no anul·lada- per aquest flux sense
contorns de l'universal. I així, quan l'artista s'enfronta a la tasca de
retornar-hi, de recrear, ensopega amb el insalvable obstacle que les seves
aigües han esdevingut il·limitades. L'artista emprèn el retorn cap a la font
originària tot i saber que mai coronarà amb absolut èxit el seu viatge. Mai el
camí de l'art li retornarà aquell acte d'amor, aquell amic perdut, la bellesa o
la por d'aquella tempesta. En aquest camí, caminarà errabund, embolicat en una
densa boira, en què reverberaran les primitives sensacions, sempre posant a
l'abast de la seva mà i sempre esvaint.
Actor
i receptor a l'uníson, la funció de l'artista queda limitada a la de celebrant
d'alguna cosa que se li escapa i, a la vegada, té i li té. Davant la seva obra,
l'artista no pot deixar de sentir que ha realitzat temeràriament aquella
"empresa d'impossible realització" que li havia estat negada per
endavant. Mai podrà allunyar de si, la idea que el seu camí de retorn a la
sensació primera va quedar truncat en algun tram de la indesxifrable foscor.
L'EVOLUCIÓ DE LES FORMES ARTÍSTIQUES.
No
podem entendre l'art d'un moment històric determinat, sense comprendre la visió
que l'home té de si mateix, de la seva relació amb el món que l'envolta i del
seu paper en l'univers, és a dir d'allò que habitualment es coneix com
Weltanschaung -visió del món (VM) -. Una VM és una interpretació global, en la
qual es combinen una determinada imatge de la realitat, el sentit dels seus
valors, el seu significat, així com uns determinats principis d'actuació. Les
VM són diferents al llarg del temps, però també varien en l'espai.
Sembla
que la nostra VM és la millor, la veritable, però passa que els termes en què
veiem el món exterior reflecteixen sempre el nostre interès específic en ell,
no hi ha una manera neutral, objectiva de veure-ho, sempre ho veiem tamisat pel
filtre dels nostres interessos col · lectius o individuals.
Percepció, conceptualització i desig, no són activitats independents, tot el contrari. Per això el món exterior, en si mateix, romangui incognoscible. Com a molt, les nostres hipòtesis sobre el món són senzillament aproximacions, quan no simples ficcions o invencions.
Una
VM neix d'un conjunt entremesclat de factors que influeixen mútuament:
econòmics, socials, polítics, materials, intel·lectuals, biològics, ecològics,
històrics, però també, irracionals, etc. Aquest complex de relacions, posa les
bases d'allò que anomenem una cultura específica, amb els seus criteris sobre
el que està bé i el que està malament, sobre els nostres drets i deures, sobre
el que són la felicitat i la felicitat. Cada cultura s'aixeca doncs sobre una
experiència simbòlica compartida que actua com una mena de enmagrama compartit,
per tots i cada un, dels membres d'aquesta cultura, de manera explícita i
conscient en alguns casos, o de manera implícita i inconscient en la majoria .
Aquest enmagrama inserit al cervell configura i organitza, a imatge i
semblança, els estímuls que li arriben a través dels sentits, de manera que
veiem allò que hem de veure i res més, d'acord amb les necessitats i objectius
vitals específics d'aquesta VM.
Per
això, tota VM, tota cultura, implica per ella mateixa un propòsit. Quan aquest
propòsit és clar i és àmpliament compartit, aquella cultura es trobarà en un
dels moments vitals, creatius, quan aquest propòsit ha desaparegut, bé perquè
s'ha aconseguit, superat o esgotat, les cultures perden vitalitat, llangueixen
tancades en períodes de vida vegetativa més o menys llargs, la creativitat
desapareix i tot just es limiten a subsistir.
Quan
això últim succeeix, sol manifestar la necessitat d'un canvi de propòsit. Un
nou propòsit no apareix de sobte per substituir el vell, generalment aquest
canvi venia llarvant-se en els moments en què el propòsit anterior semblava
dominar aclaparadorament. Però en canviar els propòsits, canvien també les
cultures, les VM, que tenen com unes de les seves manifestacions
característiques, un determinat paradigma científic i un estil artístic propi.
Un paradigma científic és una manera peculiar i distintiva de fer ciència,
inclou les lleis, les teories, les aplicacions i instruments d'observació, que
generen models dels quals deriva una determinada i coherent tradició
d'investigació. Un estil artístic, és aquella manera característica i
distintiva de realitzar les obres d'art, per un / uns artistes en particular, o
en un determinat període de temps.
Si
poguéssim observar el món que ens envolta, sense massa prejudicis, el primer
que descobriríem seria que res en ell és estàtic, es dóna una evolució
biològica, fins i tot a nivell còsmic apreciem una entropia material, ambdues
donen sentit a la fletxa del temps. El transcurs d'aquest fluir universal, no
és rectilini, per contra, se'ns mostra accidentat, ple d'obstacles, carrers
sense sortida, sorprenents retrocessos, avenços insospitats, retorns cíclics,
fins al punt que el més infreqüent és el progrés lineal. En aquest fluir, es
produeixen canvis d'objectius vitals, de valors culturals, és a dir de propòsits,
i cada canvi engendra una nova VM, una nova cultura, i amb elles, els seus
corresponents ciència i art, mitologia i filosofia, etc. En canviar el propòsit
cultural, es produeix un canvi d'atenció, el que abans eren dades concretes i
específiques ara ja no ho són, no interessen. Noves experiències tendiran a
aprofundir, es genera un nou cicle a causa del canvi d'èmfasi selectiu, que
serà utilitzat a partir d'aquest moment pels elements més creatius, científics
o artistes en la seva elecció dels temes i materials de treball.
L'explotació infantil...
Els
canvis de VM es produeixen, necessàriament, quan ocorre la pèrdua o la caiguda
del vell propòsit dominant de la cultura, sigui pel desgast dels arquetips
vigents, sigui per la intuïció d'altres nivells de vida possibles gràcies al
sorgiment de noves tecnologies, sigui pel contacte amb altres cultures
diferents, o bé pel canvi de les condicions socioeconòmiques, o per la
genialitat d'uns quants visionaris. Aquest declivi del propòsit, es produeix a
l'interior, en l'esperit i en la mentalitat de diverses generacions, provocant
una transvaloració dels valors imperants i, amb això, una reinterpretació dels
símbols recentment enderrocats en el subconscient col · lectiu. Aquests moments
són per al subconscient col · lectiu, una cosa molt semblant a l'estat oníric
de la creativitat individual. Mancat de punts de referència, es produeix un
retorn a l'incoherent, al informe, al primordial, més enllà dels instintiu i
animal, a l'origen de totes les coses. Llavors, els precursors genials, els savis
visionaris, es submergeixen en aquest caos i, de vegades, tornen a la
superfície carregats amb els nous símbols i arquetips que poden orientar cap a
una nova cultura o VM. I amb ella, lògicament, sorgiran un nou rumb per a la
ciència i l'art.
Intentem
visualitzar aquest procés en un d'aquests canvis de propòsit, de cultura o de
VM, com pot ser el Renaixement a Itàlia. Per això recorrerem a una gràfica:
El segment 1300-1400 es correspon al
període de la gestació del nou propòsit, és el que anomenaríem Trescento, i
destaquen les personalitats de Niccola Pisano i Giotto.
El segment 1400-1500, correspon al
període del canvi de propòsit, és el moment de l'entusiasme inicial en què es
va a imposar un estil determinat, es correspondria amb el que anomenem
Quattrocento i hi destacarien entre molts altres Brunelleschi, Alberti,
Massaccio , Botticcelli, Verroccio, etc.
El segment 1500-1600, es correspon
amb el de la perfecció es dóna un progrés acumulatiu i s'elabora el cànon
d'aquest estil en concret, seria el Cinqueccento, aquest seria el moment dels
Leonardo, Miguel Ángel, Bramante, Rafael, etc.
Però ràpidament s'entra en la fase de
saturació, de desintegració de l'estil, es produeix un excés de maduració.
Entrem en el que s'anomena el Manierisme.
A partir del 1600 en endavant, es
produeix la decadència, l'exageració i la crisi. L'estancament creatiu, genera
el sorgiment d'un nou propòsit, que ocasiona l'aparició d'un nou estil el
Barroc.
Tot aquest procés sol durar
aproximadament entre 250 i 300 anys.
És molt difícil precisar quan apareix
la llavor que donarà origen a un nou estil artístic, una emoció profunda, un
nou entusiasme religiós, un descobriment científic revelador. Transmutar aquest
impuls en art, és la tasca de les primeres generacions creatives. Un cop plantada,
si ha caigut en terreny prou abonat, acabarà per expandir-se. En els primers
compassos, l'artista apareix com un profeta i els seus contemporanis tot just
poden seguir. En el cas del Renaixement, els Giotto, N. Pisano, Brunelleschi,
Donatello, Alberti, Piero Della Francesca i Masaccio, serien un bon exemple del
que venim dient.
Al llarg de la següent fase, l'art es
deixa arrossegar pel mateix gaudi artístic. L'artista que ja ha assumit
totalment el nou propòsit, es torna més acurat amb les lleis formals, però
sense perdre l'impuls de la generació revolucionària anterior. És en aquesta
fase quan apareixen les veritables obres mestres. Comparades amb elles, les de
la generació anterior ens semblen arcaiques, plenes de simbolismes, riques en
premonicions, però les de la segona resulten exquisides, manifesten una
claredat de pensament, una intensitat espiritual, a més d'una gran perfecció
tècnica, amb la gràcia i la bellesa que es corresponen amb el prototip d'un
estil. És el moment dels Boticelli, Ghirlandaio, Verroccio, Michelozzo,
Leonardo, Rafael i Miquel Àngel.
Precisament, en el moment de la
màxima creativitat de la segona generació, és quan es produeix l' inici de la
decadència, normalment a conseqüència d'un excés de maduració, ja en l'obra de
Leonardo o de Rafael, i sobretot en la de Miguel Angel, s'aprecien els
símptomes del desgast irreversible, amb l'aparició del Manierisme.
Desapareguts els grans mestres, els
deixebles que no poden competir quant mestratge amb els artistes de la
generació anterior, entren en una fase de desintegració, que necessàriament ha
de donar origen a un nou propòsit o paradigma.
Apunts per una definició d'art revolucionari.
La corda dels presos (anarquistes)
No és casualitat la crítica que tants anarquistes han fet del culte de la "genialitat artística", que en el món modern es basa en l' individualisme possessiu burgès, que transforma l'art, la seva pràctica i els seus productes en mercaderies taxables i vendibles. En aquest culte s'expressa dogmatizació del gust, limitació per al desenvolupament de noves formes d'art i l'anul·lació de possibilitats de creació per a la col·lectivitat i l'individu.
Kropotkin i Rocker
han escrit pàgines brillants, desenvolupant la tesi d'una relació inversa entre
desenvolupament artístic ple i la vigència de poders estatals autoritaris en
una societat.
Herbert Read, en la
seva obra “Art, poesia i anarquisme”, ens diu: “mentre anem a un entreteniment
per distreure'ns, per oblidar un parell d'hores la nostra rutina diària, per
escapar de la vida, ens tornem cap a l'obra d'art de manera molt diferent. Per
expressar-ho crua, però vigorosament, per ser aixecats en suspens. El poeta, el
pintor o el músic, si és alguna cosa més que creador de diversions, és un home
que ens porta cap a una alegre o tràgica interpretació del sentit de la vida,
que prediu el nostre destí humà o que celebra la bellesa o la significació de
la natura que ens envolta, que crea en nosaltres la sorpresa i el terror del
desconegut. Aquestes coses només poden ser fetes per algú que té una
sensibilitat superior i un profund coneixement interior. D’ algú que en virtut
dels seus dons naturals es manté allunyat de la massa, no ja per desdeny, sinó
simplement perquè només pot exercir les seves facultats des de certa distància,
en la solitud. Els moments de la creació no pot dir res, son màgics, una mena de tràngol o embadaliment
durant el qual l'artista es troba en comunió amb forces que subjuguen el pla
habitual de l'emoció i el pensament.
La causa de l'art
és doncs la causa de la revolució. Totes les raons, d'índole històrica,
econòmica i psicològica, porten a la conclusió que l'art només pot prosperar en
una societat de tipus comunitari, on tots els modes de viure, tots els sentits
i facultats funcionen lliure i harmònicament, dins d'una consciència de
l'orgànic.
Afamat davant d'un restaurant de classe alta.
Afamat davant d'un restaurant de classe alta.
L'art és una
disciplina - "una disciplina simbòlica" - com ho va expresar Wyndham Lewis. Ara bé, una disciplina
és sempre practicada amb el propòsit de dirigir una força en un sentit
determinat. La disciplina de l'art dirigeix la
nostra sensibilitat, la nostra energia creadora cap a estructures
formals, formes simbòliques, mites dramàtics o faules al·legòriques, cap a la
formació d'obres (literalment construccions) d'art. Però aquesta disciplina, i
les ordres que ella imparteix, no existeixen per si mateixes. No constitueixen
un fi, sinó un mitjà. No hi ha una forma general o universal susceptible de ser
imposada a una multitud de fenòmens. Hi ha més aviat un sentit individual de
ritme o harmonia.
Hi metres, però no
un metre, formes, però no una forma. L'artista només aconsegueix la bellesa a
través de la variació. La disciplina de l'art no és, doncs, estàtica,
contínuament canviant, és essencialment revolucionària.
Ens sentim temptats
a identificar les nostres emocions estètiques amb la nostra consciència de
l'harmonia estructural de l'univers, però un examen més detingut de les
creacions estètiques de la humanitat, ens demostra que la forma d'aquestes
creacions tendeix a apartar-se en cert grau dels motlles estructurals que provenen
del procés físic. L'emoció que experimentem quan percebem la forma d'un vidre o
la d'un sistema solar, no és la mateixa emoció que ens embarga quan llegim la
poesia de Shakespeare o quan escoltem la música de Beethoven. Aquest últim
tipus d'emoció és més aviat el vertigen que sentim en atrevir-nos a abandonar
els motlles inherents a l'univers. L'art és així una aventura cap al
desconegut, i és essencialment subjectiu. Això no sempre ha estat comprès i ha
sorgit la confusió entre les limitacions de l'harmonia universal (la
"bellesa", de la filosofia clàssica) i la van crear de noves formes
de la realitat (que és l'art pròpiament dit).
La ciència s'enfronta a la mort...
La ciència s'enfronta a la mort...
L'obra d'art no ha
de ser la bellesa en si mateixa perquè la bellesa ha mort, ni alegre, ni alegre
ni trist, ni clara ni fosca, no ha divertir ni maltractar les persones
individuals servint pastitxos de santes aurèoles o les suors d'una carrera en
arc a través de les atmosferes. Una obra d'art mai és bella per decret,
objectivament i per a tots. Per això, la crítica és inútil, no existeix més que
subjectivament, sense el mínim caràcter de generalitat. Hi ha qui creu haver
trobat la base psíquica comuna a tota la humanitat?
També Signac, un
pintor puntillista francés ens deia a la seva obra "Impressionnistes et
Révolutionnaires", La Révolté 4, 40 [1891], “El pintor anarquista no és
aquell que representa quadres anarquistes, sinó qui sense preocupacions de
lucre, sense desig de recompensa, lluita amb tota la seva individualitat contra
les convencions burgeses i oficials per una aportació personal [...]
El tema no és res,
o almenys no és res més que una de les parts de l'obra d'art, no més important
que els altres elements, colors, dibuix, composició, etc.
Quan l'ull sigui
educat, el poble veurà en els quadres altres coses que el tema.
Quan hi hagi la
societat que somiem, quan s'hagi desembarassat dels explotadors que la
embruteixen, el treballador té temps per pensar i instruir. Apreciarà les
diverses qualitats de l'obra d'art”.
Les bases de la
perspectiva anarquista - tant en termes generals, com pel que específicament
referit al artístic - no deriven d'un model teòric que, un cop establert per
algun "mestre pensador", van quedar determinats per sempre. Es tracta
aquí d'un cos conceptual dinàmic, els creadors i seguidors han refusat
convertir en cànon d'obligatòria obediència, ja que sent la seva essència la
llibertat i el canvi malament podria avenir amb això. Per aquest motiu, no és
senzill - i fins resultaria inacceptable per a alguns - pretendre enumerar els
principis estètics llibertaris, més encara quan això significa suposar
coincidències plenes entre postures ideològiques que han puntualitzat les seves
diferències tant en l'explicació i valoració del fet artístic com en altres
aspectes
A finals del S.XIX la Real academia de les Belles Arts de Madrid, va convocar un concurs per a donar el premi annual, amb el tema obligat de: "la familia de l'anarquista en el dia de la seva execució", aquí podem veure alguns dels quadres finalistes, no es tracta de pintors anarquistes, ni tan sols simpatitzants -encara que alguns com Sorolla si que ho van manifestar en alguna ocasió-
L'anarquista explicant al seu fill la situació, mentre la dona i una avia és desesperen, el capellà llegueix algún fragment de les escriptures i els oficials esperen per endur-se el pres a l'execució.
La cara del nen, expressa a la perfecció els sentiments d'aquesta desgràcia.
Dos companys expliquen a la companya de l'anarquista els fets de la condemna, al fons prop de la finestra una noia és desespera.
La darrera visita al condemnat, la dona i els fills abandonen la presó sota la mirada dels guàrdies, al fons l'anarquista desesperat aguanta les reflexions dels capellans.
Un altre trist comiat. El pres emmanillat, dirigeix una trista mirada a la seva companya, mentre un home gran amb un nen petit en braços, s'acomiada del seu fill (?). El guàrdia, els oficials i el capellà no poden mancar.
Aquesta pintura de Sorolla, va ser la guanyadora. El títol: "consciència tranquil·la", ens explica el moment del registre per part del jutge de la casa de l'anarquista, la dona amb un petit en braços plora al llit, els guàrdies civils vigilen des de la porta, mentre el nen s'agafa de la camisa del seu pare emmanillat amb les mans a l'esquena, qui observa el registre amb una dignitat envejable.
Si la funció de l'art es la de commoure les consciències, aquestes obres son veritables obres mestres.
L'estètica anarquista parteix de considerar l'art com a expressió indispensable en la vida dels pobles i els individus, en tant es tracta d'una praxi que fusiona la imaginació amb el treball - l'activitat humana i humanitzadora per excel·lència -. L'art ha estat i pot ser "treball alliberat i alliberador", ja que s'hi evidència el millor de la persona i dels col · lectius.
L'anarquista explicant al seu fill la situació, mentre la dona i una avia és desesperen, el capellà llegueix algún fragment de les escriptures i els oficials esperen per endur-se el pres a l'execució.
La cara del nen, expressa a la perfecció els sentiments d'aquesta desgràcia.
Dos companys expliquen a la companya de l'anarquista els fets de la condemna, al fons prop de la finestra una noia és desespera.
La darrera visita al condemnat, la dona i els fills abandonen la presó sota la mirada dels guàrdies, al fons l'anarquista desesperat aguanta les reflexions dels capellans.
Un altre trist comiat. El pres emmanillat, dirigeix una trista mirada a la seva companya, mentre un home gran amb un nen petit en braços, s'acomiada del seu fill (?). El guàrdia, els oficials i el capellà no poden mancar.
Aquesta pintura de Sorolla, va ser la guanyadora. El títol: "consciència tranquil·la", ens explica el moment del registre per part del jutge de la casa de l'anarquista, la dona amb un petit en braços plora al llit, els guàrdies civils vigilen des de la porta, mentre el nen s'agafa de la camisa del seu pare emmanillat amb les mans a l'esquena, qui observa el registre amb una dignitat envejable.
Si la funció de l'art es la de commoure les consciències, aquestes obres son veritables obres mestres.
L'estètica anarquista parteix de considerar l'art com a expressió indispensable en la vida dels pobles i els individus, en tant es tracta d'una praxi que fusiona la imaginació amb el treball - l'activitat humana i humanitzadora per excel·lència -. L'art ha estat i pot ser "treball alliberat i alliberador", ja que s'hi evidència el millor de la persona i dels col · lectius.
Per la seva banda,
André Breton, Lev Trotsky i Diego Rivera, ens diuen: a SECRETS DE L'ART MÀGIC DEL
SURREALISME: “Ordeneu que us portin encàrrec d'escriure, després d'haver-vos
situat en un lloc que sigui el més propici possible a la concentració del
vostre esperit, al replegament del vostre esperit sobre si mateix. Entreu a
l'estat més passiu, o receptiu, que sigueu capaços. Prescindiu del vostre geni,
del vostre talent, i del geni i el talent dels altres. Repetiu fins empapar-vos
que la literatura és un dels més tristos camins que porten a tot arreu.
Escriviu de pressa, sense tema preconcebut, escriviu prou de pressa per no poder
refrenar-vos, i per no tenir la temptació de llegir l'escrit. La primera frase
se us passarà per si mateixa, ja que en cada segon que passa hi ha una frase,
estranya al nostre pensament conscient, que vol exterioritzar. Resulta molt
difícil pronunciar respecte a la frase immediata següent; aquesta frase
participa, sens dubte, de la nostra activitat conscient i de l'altra, a la
vegada, si és que reconeixem que el fet d'haver escrit la primera produeix un
mínim de percepció.
Però això, poc ha de importar-vos; aquí és on rau, en la seva major part, l'interès del joc surrealista. No hi ha cap dubte que la puntuació sempre s'oposa a la continuïtat absoluta del fluir que estem parlant, tot i que sembla tan necessària com la distribució dels nusos en una corda vibrant. Seguiu escrivint el que vulgueu. Confieu en la naturalesa inesgotable del murmuri. Si el silenci amenaça, pel fet que heu comès una falta, falta que podem anomenar «falta d'inatenció», interrompiu sense la menor vacil·lació la frase massa clara. A continuació de la paraula que us sembli d'origen sospitós poseu una lletra qualsevol, la lletra l, per exemple, sempre la primera, i en imposar aquesta inicial a la paraula següent aconseguireu que de nou torni a imperar l'arbitrarietat.
Però això, poc ha de importar-vos; aquí és on rau, en la seva major part, l'interès del joc surrealista. No hi ha cap dubte que la puntuació sempre s'oposa a la continuïtat absoluta del fluir que estem parlant, tot i que sembla tan necessària com la distribució dels nusos en una corda vibrant. Seguiu escrivint el que vulgueu. Confieu en la naturalesa inesgotable del murmuri. Si el silenci amenaça, pel fet que heu comès una falta, falta que podem anomenar «falta d'inatenció», interrompiu sense la menor vacil·lació la frase massa clara. A continuació de la paraula que us sembli d'origen sospitós poseu una lletra qualsevol, la lletra l, per exemple, sempre la primera, i en imposar aquesta inicial a la paraula següent aconseguireu que de nou torni a imperar l'arbitrarietat.
Més important és
assenyalar la relació positiva que hi ha entre l'art i la llibertat individual.
Si considerem els
més grans artistes i poetes del món -i la qüestió de la seva grandesa no
interessa, el que vaig a dir és veritat, per tot poeta o pintor que hagi
sobreviscut la prova del temps- podem observar-hi un cert desenvolupament.
Certament, traçar aquest desenvolupament en un poeta com Shakespeare, en un
pintor com Ticià o en un músic com Beethoven, és fer en part una explicació de
la permanent fascinació de les seves obres.
Podem correlacionar
aquest desenvolupament amb alguns incidents de les seves vides o amb
circumstàncies pròpies del seu temps. Però el procés essencial és el d'una
llavor que cau en un terreny fèrtil, germina i creix ja sigui l'hora dóna els
seus fruits madurs. Ara bé, tan cert com que la flor i el fruit estan implícits
en la sola llavor, és que el geni del poeta o del pintor està en l'interior de
l'individu. El sòl ha de ser favorable, la planta ha de ser nodrida, el vent o
altres accidents poden tòrcer. Però el creixement és únic, la configuració és
única, el fruit és únic. Totes les pomes són semblants, però no n'hi ha dos que
siguin iguals. Però no és això només, el geni és l'arbre que produeix el fruit
desconegut, les pomes d'or de les Hespèrids.
Sense pa i sense treball
Sense pa i sense treball
Les arts han de
tornar a una base popular i des d'aquesta base, per un procés d'educació, seran
elevades a un nou nivell universal, tal com el món no ha conegut encara.
És clarament
concebible un art tan realista i líric, diguem, com Shakespeare, però lliure
d'aquestes foscors i idiosincràsies personals que fan malbé la perfecció
clàssica dels seus drames, o un art tan clàssicament perfecte com el de Racine,
però més íntim i més humà, el fons de Balzac unit a la tècnica de Flaubert. No
podem afirmar que la tradició individualista que ha produït a aquests grans
artistes, hagi assolit les més altes cúspides del geni humà. Però hi ha potser
en la història de qualsevol de les arts hi ha alguna prova que obres d'aquesta
qualitat extraordinària poguessin ser produïdes d'acord amb un programa? Hi ha
alguna prova que la forma i la finalitat d'una obra d'art poden ser
predeterminades? Hi ha alguna evidència que l'art en les seves més altes
manifestacions poden apel · lar, més que a una minoria relativament petita?
Fins i tot si admetem que el nivell general de l'educació pot ser elevat fins
al punt que no hi hagi excusa per la ignorància, no serà obligat el geni de
l'artista, per aquest mateix fet, a buscar encara més alts nivells d'expressió?
Les bases de la
perspectiva anarquista - tant en termes generals, com pel que específicament
referit al artístic - no deriven d'un model teòric que, un cop establert per
algun "mestre pensador", van quedar determinats per sempre. Es tracta
aquí d'un cos conceptual dinàmic, els creadors i seguidors han refusat
convertir en cànon d'obligatòria obediència, ja que sent la seva essència la
llibertat i el canvi malament podria avenir amb això. Per aquest motiu, no és
senzill - i fins resultaria inacceptable per a alguns - pretendre enumerar els
principis estètics llibertaris, més encara quan això significa suposar
coincidències plenes entre postures ideològiques que han puntualitzat les seves
diferències tant en l'explicació i valoració del fet artístic com en altres
aspectes.
L'estètica anarquista parteix de considerar l'art com a expressió indispensable en la vida dels pobles i els individus, en tant es tracta d'una praxi que fusiona la imaginació amb el treball - l'activitat humana i humanitzadora per excel·lència -. L'art ha estat i pot ser "treball alliberat i alliberador", ja que s'hi evidència el millor de la persona i dels col · lectius.
L'estètica anarquista parteix de considerar l'art com a expressió indispensable en la vida dels pobles i els individus, en tant es tracta d'una praxi que fusiona la imaginació amb el treball - l'activitat humana i humanitzadora per excel·lència -. L'art ha estat i pot ser "treball alliberat i alliberador", ja que s'hi evidència el millor de la persona i dels col · lectius.
Punt de
coincidència entre els diversos matisos estètics del pensament àcrata és
reivindicar el "art en situació", l'acte creador per sobre de l'obra
en si. Quan s'està en el fer de l'art, es viu en un àmbit de llibertat
intransferible al producte d'aquesta activitat quan ella ha conclòs, per més
satisfactòria que fos l'obra anterior en forma i / o contingut, sempre la d'ara
és més important perquè en la seva creació és present la supressió de tot el
que separa art i vida.
El desenvolupament
d'aquestes idees el trobem ja a mitjans del segle XIX al jove Richard Wagner,
amic i company de barricada de Bakunin, i en Proudhon, les propostes per a l' impuls
de formes artístiques susceptibles de contínua recreació tenen un toc
d'actualitat, quan Hakim Bey (pseudònim del nord-americà Peter L. Wilson ) diu
que l'element estètic en acció de l'acte de la creació artística és essencial
per constituir les "Zones Temporalment Autònomes", única tasca
revolucionària ara possible.
Quin és el paper de
l'artista en la societat dels nostres dies? Seria més fàcil declarar el que no
és. No és el paper d'un artista real quedar entre bastidors mentre es lliuren
les grans batalles pel futur de la humanitat i l'ànima de la humanitat. Un art
que es separa de la societat i és indiferent a la seva fe, no podrà mai aspirar
a la grandesa. Un art semblant només llangueix en els plans i els contraforts
de la història. Mai podrà aspirar a la grandesa. Mai podrà assolir els cims.
Un gran art ha de
preocupar de temes grans. Un veritable artista no pot mostrar indiferent davant
la sort d'altres homes i dones. ell o ella són revolucionaris per naturalesa.
Els conformistes i els que li diuen amén a tot i es donen per satisfets quan
segueixen el ramat comú mai podran produir art i literatura d'envergadura.
L'art té el deure
de pronunciar-se violenta i valerosament contra l'opressió, l'explotació, la
mentida i la hipocresia en totes les seves manifestacions. Ha assenyalar la
possibilitat d'una vida millor i un món millor. Tant se val si el missatge no
té claredat, que sigui incomplet i imperfecte, i que tracti només d'aquest o
l'altre cas en particular. L'art no és política o ciència. Té la seva pròpia
identitat i parla amb la seva pròpia veu. Encara adopti una posició apassionada
sobre els grans temes que confronta la humanitat, ha de mantenir sempre fidel a
si mateix.
És possible que
l'art sigui partidari i revolucionari sense degenerar en simple propaganda.
L'art ha d'estar lliure de tota coacció. No ha de reconèixer a amo algun, sigui
l'Església o la Mesquita, l'Estat o el Gran Capital. El o l'artista ha de tenir
llibertat per seguir els seus propis sentiments i creences. Una tal llibertat
artística és incompatible amb el règim capitalista en què bancs i monopolis ho
decideixen tot, des de la producció de camises a la producció de música,
pintures i literatura, en funció dels beneficis.
L'art només serà
lliure en una societat en què tots els homes i les dones siguin lliures i en
què les relacions monetàries siguin reemplaçades per genuïnes relacions
humanes, és a dir, pel socialisme. Només en una societat basada en la
planificació democràtica i harmoniosa de les forces productives podran homes i
dones obtenir un control racional sobre les seves vides i destins. Només en una
societat semblant podrà l'art llançar les marques de l'esclavitud i adquirir la
condició d'art humà.
El poder moral de l’art:
Agustí Garcia
Calvo, ens deia en la seva obra: “És del poder moral d'aquest art en si i per
si del que parlem ara.
Però què entenem
sota aquesta influència moral de la criatura d'art? Perquè tot objecte de la
realitat (així els artístics com els naturals) no pot menys d'influir en
nosaltres: influeix en tota ànima amb què ensopega pel sol fet d'existir,
d'estar en contra, de ser objectes. Però els objectes naturals influeixen en
nosaltres d'una manera desordenada, indiscriminada, atzarosa, per bé i per mal,
cap amunt i cap avall. Pot ser que l'art exerceixi, una influència ordenada en
determinat sentit?
En el sentit del
bé, per exemple: és a dir, si té l'art capacitat de fer-nos millors. Es pot
assegurar que una cançó, escoltada o cantada per un home corrent, en
circumstàncies normals de tristesa o de bon humor, pel fet de ser una obra
d'art aconseguida, ha de millorar l’ humor i per tant el caràcter d'aquest
home? I si l'art té aquest poder, com ho té? De quina manera s'exerceix?
Podríem ja dubtar
si ha de tractar-se d'un influx positiu o negatiu: si negatiu, com a art alliberador,
com a força màgica que ens arrenca del “taedium vitae”, de la tristesa de
viure, o si positiu, com a dret empenta cap al bé. Pot, però, que aquesta
distinció sigui una cosa vana, quan pensem que, suprimida la tristesa de viure,
sorgeix sense més una empenta cap al bé en tot home mitjanament sa, o que, a
l'inrevés, una forta excitació cap a l'acció bona inclou en si un alliberament
de la pena existencial.
El millor bé per
als altres és fer-se millor -això hem dit: però cal tenir ara en compte que l'home
en trànsit de joc és l'home per excel·lència bolcat cap a fora: és el que se
surt de si mateix, que deixa de girar a l’entorn del pou del seu JO, per sortir
disparat, com el sol en línia recta cap als altres. I això és bé per als
altres: perquè per als altres el millor és el contrari de l'egoisme: i aquesta
expansió del que juga vol dir que ell, que viu més intensament, més intensament
es transmuta en un altre, es fa un altre, es dóna.
I el principal
efecte de la seva activitat gratuïta és encomanar-ne als altres,
assimilar a ell, al
assimilar ell a ells, en la cançó, en la dansa, en l'esport, en la xerrada. Al
contrari de la felicitat, que és essencialment egoista, els indicis d'alegria
que el joc dóna, no són qüestió del jo, sinó del nosaltres. Qui és només, com
deia l'Eclesiastès, és trist, i tot jugador, tot artista, suposa necessàriament
el col·laborador: públic, oient, espectador.
Doncs bé: tot art,
pel sol fet de ser joc, de no pretendre a res,
té aquest poder de
bé sobre els altres, fer entrar també tot el seu esperit (i el seu cos: tot és
un) en una activitat gratuïta. Un ballarí, un músic, encara que realitzen la
seva obra entusiasmats del seu joc, sumits en aquesta divina activitat que els
embriaga i plena de gràcia, per això mateix, per moure lliures de tota inèrcia
i ansietat pràctica, se sent envaït qui els veu, que els sent, d'un corrent de
participació.
Les arts estan cada
vegada més fora de la vida, i si l'art està lluny de la nostra vida, com pot
actuar-hi ni en el sentit de l'alegria ni en cap altre? Mentre els quadres
estiguin penjats als museus i no il·luminin les parets del treballador, mentre
la bona música calgui anar a un concert d'etiqueta per sentir-la, mentre sigui
la poesia cosa d'un cenacle de “poetillas”, dedicats a llegir els uns als
altres prodigis de sensibilitat i de força expressiva quan un diu "aquí hi
ha alguna cosa dolenta", és perquè en aquest mateix moment està tractant
de fer-ho bé, de superar-lo, de lliurar-se de la seva maldat. Més clarament:
l'esperit humà està dotat de tal potència d'impuls cap al bé, és tan
absolutament incapaç d'aguantar el dolor nu, el mal nu, l'espectacle de
l'abisme del seu res posat al descobert, que n'hi ha prou amb enfrontar de
sobte amb aquest espectacle, amb conduir-lo a la desesperació més profunda,
perquè, com per un ressort, el seu esperit salti desesperadament cap a la llum,
cap a l'esperança ("el que desespera espera" canta Antonio Machado),
cap l'alegria.
Van Gogh: La ronda de los presos.
Sí: perquè en veritat l'única font de l'alegria en la nostra ànima és aquesta: el sentiment que hem vist el mal cara a cara i que podem lluitar contra ell. I aquest sentiment és el que la tragèdia ens produeix intensament, al desencadenar dins nostre el mateix que es desencadena dins de l'actor: la lluita o crítica emotiva entre el rostre i la màscara, entre el personatge (dolent, o almenys no bo i en aquest cas enormement desgraciat) i el propi esperit de cada un de nosaltres obligat a sentir bo i alegre.
Van Gogh: La ronda de los presos.
Sí: perquè en veritat l'única font de l'alegria en la nostra ànima és aquesta: el sentiment que hem vist el mal cara a cara i que podem lluitar contra ell. I aquest sentiment és el que la tragèdia ens produeix intensament, al desencadenar dins nostre el mateix que es desencadena dins de l'actor: la lluita o crítica emotiva entre el rostre i la màscara, entre el personatge (dolent, o almenys no bo i en aquest cas enormement desgraciat) i el propi esperit de cada un de nosaltres obligat a sentir bo i alegre.
Per això vaig a
acabar aquest discurs amb una exigència que voldria que des d'avui us imposéssiu
vosaltres mateixos com a espectadors d'art, el mateix que, com artistes, per
primer manament que us fiquéssiu de ple en les aigües de la vida quotidiana,
així voldria exigir-vos ara com a usuaris de l'art: no busqueu la pel·lícula,
no busqueu l'obra d'art còmoda, la que us deixa com esteu i us ajuda a
consumir-vos sense pujar un pam més amunt. Sigueu col·laboradors en l'art:
busqueu la pel·lícula, busqueu l'obra que us alegra, que us fa millors, que no
us deixa com sou. No és gens còmode fer un altre. Però fer-se un altre és
l'essència del bé.
Courbet: "Els picapedrers"
Espero que totes aquestes reflexions, us hagin ajudat a entendre el perquè de tots els estudis sobre artistes tan diversos que vaig col·locant al blog.
Com sempre, desitjo que us sigui útil i interessant, i que plegats, aconseguim transformar una mica, el món en que vivim.
Com sempre, desitjo que us sigui útil i interessant, i que plegats, aconseguim transformar una mica, el món en que vivim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada